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dc.contributor.authorSarmiento, Gustavoes_ES
dc.date.accessioned2016-07-21T09:24:47Z
dc.date.available2016-07-21T09:24:47Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationAzafea, 14 (2012)es_ES
dc.identifier.issn0213-3563es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/129933
dc.description.abstractIn this paper a critique of the perspective of consciousness –characteristic of modern philosophy– is proposed: Beginning with a mistaken interpretation of the method of mathematics, Descartes and modern philosophy came to think that philosophical knowledge is based on the evidence of a principle, the certainty of the ego, what is evident to that ego and what follows from this. Elaborating on this initial error, the modern doctrine of sensory perception reduces all immediacy of the things given to man to the immediacy of what is given to sensory perception, denying that there may be another immediacy, that of the absence of representations in man’s relationship to things, among which he would exist. There are solely the ego, reduced to consciousness, and representations. Immediate knowledge of the things themselves is refused, leading to the doctrine of the immanence of consciousness.es_ES
dc.description.abstractEn este trabajo se expone una crítica a la perspectiva de la conciencia, propia de la filosofía moderna: A partir de una errada interpretación del método de las matemáticas, Descartes y la filosofía moderna piensan que el conocimiento filosófico cierto se basa en la evidencia de un principio, la del yo existo, lo evidente dado a ese yo, más lo que se siga de ello. Como consecuencia de este error inicial, la doctrina moderna de la percepción sensible reduce toda la inmediatez del ente dado al cognoscente humano a la inmediatez de lo dado a la percepción sensible, negando que pueda haber otra inmediatez, entendida como la ausencia de representaciones, en la relación del hombre con las cosas, entre las cuales él estaría. Con esto, solo quedan el yo reducido a conciencia y sus representaciones y se niega el conocimiento inmediato de las cosas mismas, desembocando en la doctrina de la inmanencia de la conciencia.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectFilosofíaes_ES
dc.subjectPhilosophyes_ES
dc.titleAlgunas reflexiones acerca de cuestiones de método, inmanencia y evidencia en la filosofía modernaes_ES
dc.title.alternativeSome Reflections on Method, Immanence and Evidence in Modern Philosophyes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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