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dc.contributor.authorAoiz, Javieres_ES
dc.date.accessioned2016-07-21T09:24:58Z
dc.date.available2016-07-21T09:24:58Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationAzafea, 14 (2012)es_ES
dc.identifier.issn0213-3563es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/129936
dc.description.abstractEnargeia became a technical term –to which Cicero coined the neologism evidentia for its translation– in the Hellenistic Epistemology, so it seems, beginning from Epicurus. In his analysis of the perceptive evidence he developed a relevant reformulation of the nature of perceiving and the Aristotelian typology of sensibilia which bases the truth of perception on the autonomy and opacity of each one of the senses in relation to the rest of the senses and other faculties such as memory or reason. Sextus Empiricus objected to this type of approach that every perceptive act entails synthesis, in which memory or reason get involved, and requires the affection (pathos), which comes between perception and object, and makes the perceptive evidence another case of inference through signs. The basic reflexivity mode which was designated as synaisthesis in Late Antiquity seems to have been put forward against the second objection of Sextus Empiricus.es_ES
dc.description.abstractEnargeia se convirtió en un término técnico –para cuya traducción Cicerón acuñó el neologismo evidentia– en la epistemología helenística, al parecer, a partir de Epicuro. En sus análisis de la evidencia perceptiva Epicuro desarrolló una relevante reformulación de la naturaleza del percibir y de la tipología aristotélica de los sensibles que fundamenta la veracidad de la percepción en la autonomía y opacidad de cada uno de los sentidos respecto a los demás sentidos y a otras facultades como la memoria o la razón. Sexto Empírico objetó a este tipo de planteamientos que todo acto perceptivo conlleva síntesis, en las que interviene la memoria o la razón, y requiere la afección (pathos), que se interpone entre percepción y objeto, y hace de la evidencia perceptiva otro caso más de inferencia mediante signos. El modo de reflexividad elemental que en la antigüedad tardía se denominó synaisthesis parece haber sido esgrimida contra la segunda objeción de Sexto Empírico.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectFilosofíaes_ES
dc.subjectPhilosophyes_ES
dc.titleLa evidencia en la filosofía antiguaes_ES
dc.title.alternativeThe Evidence in Ancient Philosophyes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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