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dc.contributor.authorChiluwa, Innocentes_ES
dc.date.accessioned2016-09-28T12:24:20Z
dc.date.available2016-09-28T12:24:20Z
dc.date.issued2015-06-01es_ES
dc.identifier.citationCLINA: an interdisciplinary journal of translation, interpreting and intercultural communication, 1 (2015)es_ES
dc.identifier.issn2444-1961es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/130607
dc.description.abstractThis study critically examines the discourse of posts on Facebook in the ‘occupy Nigeria’ fuel subsidy removal protests. The Facebook posts are viewed as protest discourse with its ideological imprints of positive ‘we’ in-group representations and negative ‘other’ out-group constructions. With a CDA analytical approach, the study shows that Facebook posts are effectively used to describe the identity of the actors, articulate their arguments and demands, enunciate their activities and goals as well as provide information updates to the protesters. The protesters apply linguistic strategies such as code-switching between English and the local languages (e.g. Yoruba) and the use of Standard Nigerian English and the local pidgin to express solidarity as well as for social interaction. Interestingly, Facebook messages were posted from within Nigeria and also from other countries of the Nigerian diaspora. However despite the seeming effectiveness of the online protests via Facebook, the Nigerian protesters did not ultimately achieve their aim partly because the protests did not attract sufficient participation. The individuals engaged in the protests were divided and many still pledged their loyalty to political in-group and ethnic interest rather than national interest.es_ES
dc.description.abstractEste artículo presenta un estudio crítico de los mensajes publicados en Facebook sobre el movimiento de protesta ‘Ocupa Nigeria’, por la retirada de la subvención gubernamental a la gasolina. Los mensajes de Facebook son considerados discurso de protesta con sus huellas ideológicas de representaciones de inclusión grupal positiva mediante we (‘nosotros’) y de construcciones de exclusión grupal negativa mediante other (‘otros’). Desde el análisis crítico del discurso (ACD), el estudio muestra que los mensajes de Facebook fueron utilizados efectivamente para describir la identidad de los actores, articular sus argumentos y demandas, enunciar sus actividades y propósitos, así como proporcionar información actualizada a los protestantes. Los protestantes utilizaron estrategias lingüísticas tales como el codeswitching entre la lengua inglesa y las lenguas locales (p. ej. el yoruba) y el uso del inglés nigeriano estándar y el pidgin local para expresar solidaridad así como interacción social. Cabe destacar que los mensajes de Facebook fueron enviados desde Nigeria y desde otros países de la diáspora nigeriana. No obstante, a pesar de la aparente efectividad de las protestas vía Facebook, los protestantes nigerianos no consiguieron su propósito debido a que las protestas no atrajeron un número suficiente de participantes. Los individuos involucrados en las protestas estaban divididos y muchos de ellos aún supeditaban su lealtad a la pertenencia al grupo político e interés étnico más que al interés nacional.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (EspaÑa)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectTraducción e interpretaciónes_ES
dc.subjectTranslation and interpretationes_ES
dc.titleOccupy Nigeria 2012: Un análisis crítico de las publicaciones en Facebook tras las protestas por la retirada de ayudas al combustiblees_ES
dc.title.alternativeOccupy Nigeria 2012: A Critical Analysis of Facebook Posts in the Fuel Subsidy Removal Protestses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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