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dc.contributor.authorJuul, Idaes_ES
dc.date.accessioned2016-10-11T08:41:53Z
dc.date.available2016-10-11T08:41:53Z
dc.date.issued2014-12-15es_ES
dc.identifier.citationHistoria de la educación, 33 (2014)es_ES
dc.identifier.issn0212-0267es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/130973
dc.description.abstractThis article analyzes the development of Vocational Education and Training (VET) in Denmark. It traces the characteristics of the Danish VET system of today back to the late 19th century. It was during this period that the control of the guilds over apprentices was replaced by a free market model and later by legislative regulations. Parallel to this development, the masters began to engage in the liberal education of their apprentices. Later, this involvement was institutionalized by giving the social partners a central role, alongside the Ministry of Education, in the management of the VET system. With the introduction of new VET legislation in 1956, the dual system was introduced, combining workplace training with practical and theoretical school-based training. Although workplace training today comprises 2/3 of vocational education and training, the introduction of daytime school-based training signaled the beginning of a process in which the VET system became more and more integrated in the general educational policy of the country. The article illustrates how this has forced the VET system to adapt to changing political strategies in ways which do not necessarily reflect problems inherent to the VET system itself. The strategy of education for all is considered as an example.es_ES
dc.description.abstractEl presente trabajo analiza el desarrollo de la formación profesional en Dinamarca. Explica las características del sistema VET que se han ido conformando desde finales del siglo XIX. Fue en esa etapa en la que se produce el cambio de un sistema de control profesional de carácter gremial a otro basado en el mercado laboral. En paralelo a este proceso, los «maestros» van a comenzar a implicarse en la educación liberal de sus aprendices. Más tarde, esta implicación adquiere dimensión institucional para dar paso a un mayor peso de los agentes sociales, junto con el Ministerio de Educación, en el control y desarrollo del sistema VET. La regulación normativa de 1956 establece el «modelo dual» que combina formación en el puesto de trabajo con elementos prácticos y teóricos de formación basados en la escuela. Aunque la formación en puesto de trabajo comprende actualmente las dos terceras partes de la «educación vocacional», la introducción de la formación basada en la escuela significa el inicio de un proceso en el que el sistema VET se integra en las políticas generales de educación en Dinamarca. El artículo ilustra cómo este proceso ha forzado al sistema VET a adaptarse a los cambios políticos, lo que indica que no necesariamente se ponen de manifiesto los problemas propios del sistema VET. La estrategia de la «educación para todos» se considera como un ejemplo de este planteamiento.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (EspaÑa)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectHistoria de la educaciónes_ES
dc.subjectEducation historyes_ES
dc.titleEl sistema danés de formación profesional en los siglos XIX y XXes_ES
dc.title.alternativeThe danish vocational education and training system in the 19th and 20th centuryes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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