Show simple item record

dc.contributor.authorGonzález Novoa, Andréses_ES
dc.date.accessioned2016-11-04T09:31:15Z
dc.date.available2016-11-04T09:31:15Z
dc.date.issued2015-06-01es_ES
dc.identifier.citationHistoria de la educación, 34 (2015)es_ES
dc.identifier.issn0212-0267es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/131679
dc.description.abstractThe competences are missing in the pedagogical literature up to the Washington Consensus. They arise as an economic concept in the thinking of the French Physiocrats and specifically in The Wealth of Nations by Adam Smith. Text where it emphasizes the association of the concept of individual and human resources. This attempt to profitable education is not new and has an interesting precedent in the transition from the Republic to the Roman Empire. The liberal educational system is born in the Institutes of Oratory of Quintilian and will reappear during the Renaissance through the Studium Generale Universitas. The essays of Michel de Montaigne and the dead end of humanism show us how the Bologna Process has deep roots in the memory of the occident to service the budgets of manufacture, capitalism, liberalism and currently of neoliberal globalization.es_ES
dc.description.abstractLas competencias educativas no están presentes en la literatura pedagógica hasta el Consenso de Washington. Surgen como concepto económico en el pensamiento de los fisiócratas franceses y concretamente en la Riqueza de las Naciones de Adam Smith. Texto donde destaca la asociación del concepto de individuo y de recursos humanos. Este intento por rentabilizar la educación no es nuevo y tiene un interesante precedente en la transición de la República al Imperio romano. Nace el sistema liberal de enseñanza en Las Instituciones Oratorias de Quintiliano y reaparecerá en el Renacimiento mediante los Studium Generale Universitas. Los ensayos de Michel de Montaigne y el callejón sin salida del humanismo nos mostrarán como el Plan Bolonia posee hondas raíces en la memoria de occidente al servicio de los presupuestos de la manufactura, el capitalismo, el liberalismo y, actualmente, de la globalización neoliberal.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (EspaÑa)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectHistoria de la educaciónes_ES
dc.subjectEducation historyes_ES
dc.titleIn-competencias de la Universidad occi-neo-liberal. De los sueños de Quintiliano a las pesadillas de Michel de Montaignees_ES
dc.title.alternativeIn-competence of the occi-neo-liberal’s university: From the dreams of Quintiliano to the nightmares of Michel de Montaignees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported