Compartir
Título
La Escuela Industrial de Vergara (1848-1860)
Otros títulos
The Industrial School of Vergara (1848-1860)
Autor(es)
Materia
Historia de la educación
Education history
Fecha de publicación
2000
Editor
Ediciones Universidad de Salamanca (España)
Citación
Historia de la educación, 19 (2000)
Resumen
The teaching of industrial engineering in a systematic way was started in Spain in 1850 by the so-called Seijas Lozano decree, which established three levels: elementary, furthering (which was pursued at the news Industrial Schools of Madrid, Barcelona, Seville and Vergara), and advanced (only at Madrid). However, the teaching and administrative framework underwent virtually continuous changes. Funding scarcity and the small number of students attending courses led to the dissapearance of all the Industrial Schools -that of Barcelona excepted- between T86O and 1867. Based on archived records, this paper presents a comprehensive study on the Industrial School of Vergara, installed in the so-called Real Seminario Científico e Industrial de Vergara (founded in 1848). The staff and material resources of the centre were specially considered, with the purpose of evaluate its scientific level. La enseñanza industrial en España comenzó de forma sistemática en 1850 con el decreto de Seijas Lozano, que contemplaba tres niveles: elemental, medio (a impartir en las nuevas escuelas industriales de Madrid, Barcelona, Sevilla y Vergara) y superior (sólo en Madrid). Sin embargo, la normativa docente y administrativa de estos centros fue cambiando casi continuamente. Finalmente, el escaso número de alumnos condujo a la desaparición de las escuelas industriales, a excepción de la de Barcelona, entre i860 y 1867. En este artículo se hace un detallado estudio a partir de datos de archivo sobre la Escuela Industrial de Vergara, instalada en el denominado Real Seminario Científico e Industrial de dicha población guipuzcoana (que fue fundado en 1848). Se consideran especialmente los medios humanos y materiales del centro con el propósito de evaluar su nivel científico y docente.
URI
ISSN
0212-0267
Colecciones