Afficher la notice abrégée

dc.contributor.authorChoppin, Alain
dc.date.accessioned2018-01-25T10:16:16Z
dc.date.available2018-01-25T10:16:16Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.citationHistoria de la educación, 19 (2000)
dc.identifier.issn0212-0267
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/136635
dc.description.abstractThe school handbook has been for a long time devaluated for bibliographers, archivists and even for the historian community, but durign the last decades and increasing interest hast emerged among educational and textbook historians. First of all, the author the reasons of a textbook as an important source for the historian and the motives of such an unexpected interest for this subject, and afterwards make a brief historical review of the French school edition, specially focoused to the evolution of the handbook as a pedagogical tool. He tries to enlighten the different parameters that could have been successively implicated in the concept and use of handbooks in France, joining it closely current questions (increasingly complex handbooks, incidence of advanced technologies, teacher's training).
dc.description.abstractEl manual escolar, durante mucho tiempo despreciado por bibliógrafos y archiveros, por la misma comunidad de historiadores, ha suscitado en los últimos decenios un creciente interés entre los historiadores del libro y de la educación. Después de haber analizado las razones que hacen del libro de texto una de las fuentes privilegiadas por el historiador, y de haber evocado las causas de este repentino interés, el autor traza un sucinto repaso histórico de la edición escolar francesa centrando su interés en la evolución del manual en cuanto instrumento pedagógico. Intenta sacar a la luz los distintos parámetros que han podido influir sucesivamente sobre la concepción y el uso de los manuales en Francia, y lo vincula de forma muy estrecha a cuestiones de actualidad (complejidad creciente de manuales, incidencia de tecnologías avanzadas, formación de profesores).
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectHistoria de la educación
dc.subjectEducation history
dc.titleLos manuales escolares de ayer a hoy: el ejemplo de Francia
dc.title.alternativeSchool handbooks from yesterday to today: Thefrench example
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Fichier(s) constituant ce document

Thumbnail

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Excepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported