Compartir
Título
Sarah Kane’s Crave (1998) and 4:48 Psychosis (1999): the redemptive power of art
Autor(es)
Director(es)
Materia
Antonin Artaud
Bare Stage
Bertolt Brecht
Samuel Beckett
Metatheatre
Intertextuality
Sarah Kane
Theatre of Cruelty
Crave
4:48 Psychosis
Fecha de publicación
2018-07
Resumen
[EN]The present study examines the concept of the redemptive power of art and how it is expressed in Sarah Kane’s last two plays, Crave (1998) and 4:48 Psychosis (1999). From violence and shock being the dominant elements of Kane’s earlier plays such as Blasted (1995), Phaedra’s Love (1996) and Cleansed (1997), her last two plays are characterized by a shift of the theatrical form. Time, place and characters are gradually fading away, baring a society on the verge of collapse, consisting of fragmented personalities who are a step away, if not already, breaking down. In an effort to decipher her last two plays which are extremely fragmented and elusive, this paper is an attempt to approach them through the prism of theatre of cruelty, bare stage and metatheatre, each method corresponding to Kane’s main sources of influence; Antonin Artaud, Samuel Beckett and Bertolt Brecht respectively. The outcome is startling. In a world seemingly deprived of any sense of hope, art seems to be springing through the chaos just like a tuft of grass through the concrete. The gloominess of alienation and depression that the use of bare stage creates both in Crave and 4:48 Psychosis respectively, is partially dissolved by perceiving, through the use of metatheatre, the protagonists as people who, even though they find themselves standing on the edge, still try to create art and seek solace in it, highlighting that the redemptive power of art triumphs over, and often through, cruelty. [ES]El siguiente estudio analiza el concepto del poder redentor del arte y la manera en la que está presente en las obras Crave (1998) y 4:48 Psychosis (1999) de Sarah Kane. Se observa que las temáticas predominantes en las primeras obras de Kane, Blasted (1995), Phaedra’s Love (1996) y Cleansed (1997), son la violencia y el shock; sin embargo, en las dos últimas se advierte un claro cambio en la temática teatral. El tiempo, el espacio y los personajes se van desvaneciendo gradualmente, mostrando una sociedad a punto del colapso; compuesta de personalidades fragmentadas que están al borde de, si no ya, desmoronándose. En un intento de descifrar sus dos últimas obras, caracterizadas por su fragmentación y ambigüedad, este trabajo pretende enfocarlas desde el teatro de la crueldad, el espacio vacío y el metateatro. Cada una de estas perspectivas pertenece, respectivamente, a Antonin Artaud, Samuel Beckett and Bertolt Brecht, las principales influencias de Kane. El resultado es sobrecogedor: en un mundo constantemente privado de esperanza, el arte parece ser un haz de luz que penetra el caos, una flor entre la maleza. La melancolía de la soledad y la depresión creadas por el espacio escénico vacío, tanto en Crave como en 4:48 Psychosis, se ven prácticamente disueltas cuando, mediante el uso del metateatro, se entiende a los personajes principales como personas que, aunque al límite, tratan de crear arte y buscan consuelo en él, resaltando la importancia del poder redentor del arte a triunfar sobre y frecuentemente a través de la crueldad.
URI
Colecciones