Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorSuenker, Heinz
dc.contributor.authorBraches Chyrek, Rita
dc.date.accessioned2019-10-23T10:47:01Z
dc.date.available2019-10-23T10:47:01Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationSuenker, H., & Braches-Chyrek , R (2016). Social Pedagogy/Social Work in Germany: Theories and Discourses in Social Pedagogy and Social Work: From disciplinarisation of the poor to an emancipatory democratic perspective. Pedagogía Social. Revista universitaria, (27), 19-44es_ES
dc.identifier.issn1139-1723
dc.identifier.issn1989-9742
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/140159
dc.description.abstract[EN] The paperreconstructs developments of ideas and practises of social pedagogy/socialwork in the context of the social history of the German States from the inception of bourgeois-capitalist society up to contemporary times.Againstthe background of persisting structural social inequality this historical approach builds a bridge between the poorlaws of the 16th century and the new labour/green laws ‘Hartz IV’ at the end of the 20th century. What becomes evident is a common leitmotif: the pedagogisation of the work habits of the ordinary people. Modern social pedagogy approaches fight this attempt as the reconstruction shows in the interest of the defense of real education (“Bildung”) and therefore the autonomy of life praxis of all. Social pedagogy can therefore be called - since the beginning of the 20th century - a discipline and profession which is mediated to ideas of real democracy and therefore deals with the question how to change capitalism. [ES] : El artículo reconstruye el desarrollo de ideas y prácticas de la pedagogía social en el contexto de la historia social de los estados alemanes desde el inicio de la sociedad burguesa capitalista hasta la actualidad. Frente al persistente contexto de desigualdad social y estructural este enfoque histórico construye un puente entre las insuficientes leyes del siglo XVI y las nuevas leyes laborales/verde ‘Hartz IV’ de finales del siglo XX. Lo que pone de manifiesto un leitmotiv común: la incursión de la pedagogía en los hábitos de trabajo de la gente común. Los enfoques de la pedagogía social luchan contra este intento como se muestra en la reconstrucción en aras de la defensa de la economía real (“Bilding”) y por extensión de la autonomía de su praxis. Por tanto, desde principios del siglo XX, la pedagogía social se puede considerar una disciplina y una profesión llena de ideas de democracia real y que trata de dar respuesta a la pregunta sobre cómo cambiar el capitalismo.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageEspañol
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherSociedad Iberoamericana de Pedagogía Social (Barcelona, España)es_ES
dc.subjectDesigualdad sociales_ES
dc.subjectEducaciónes_ES
dc.subjectCambio sociales_ES
dc.subjectProfesionalizaciónes_ES
dc.subjectDemocraciaes_ES
dc.titleSocial Pedagogy/Social Work in Germany: Theories and Discourses in Social Pedagogy and Social Work: From disciplinarisation of the poor to an emancipatory democratic perspective.es_ES
dc.title.alternativePedagogía social/trabajo social en Alemania: teorías y discursos de la pedagogía social y el trabajo social: de la disciplinarización de los pobres a una perspectiva democrática de emancipaciónes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.relation.publishversionhttps://recyt.fecyt.es//index.php/PSRI
dc.identifier.doi10.7179/PSRI
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem