• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
  • Contact Us
  • Send Feedback
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
    Gredos. Repositorio documental de la Universidad de SalamancaUniversidad de Salamanca
    Consorcio BUCLE Recolector

    Browse

    All of GredosCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsSubjectsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    ENLACES Y ACCESOS

    Derechos de autorPolíticasGuías de autoarchivoFAQAdhesión USAL a la Declaración de Berlín

    COMPARTIR

    View Item 
    •   Gredos Home
    • Scientific Repository
    • Publicaciones periódicas EUSAL
    • Fonseca: journal of communication
    • Fonseca - 2011
    • Fonseca, 2011, Vol. 2
    • View Item
    •   Gredos Home
    • Scientific Repository
    • Publicaciones periódicas EUSAL
    • Fonseca: journal of communication
    • Fonseca - 2011
    • Fonseca, 2011, Vol. 2
    • View Item

    Compartir

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Título
    La supervivencia del gran periodismo financiero.
    Otros títulos
    The survival of the great financial journalism
    Autor(es)
    Calvo Gutiérrez, Elvira
    Palabras clave
    Comunicación
    Communication
    Fecha de publicación
    2011-01-01
    Editor
    Ediciones Universidad de Salamanca (España)
    Citación
    Fonseca, Journal of Communication, 2 (2011)
    Abstract
    Traditionally, the economic international journalism has had in the Anglo-Saxon groups Dow Jones (USA) and Pearson (Great Britain), publishers of The Wall Street and Financial Times respectively, his big world models. Nevertheless, the new century has brought enormous convulsions to the sector, to the newspapaers of elite and big agencies specialized in economic information as Reuters, Thomson or Bloomberg. To the battle in Internet, there add the expansion of the informative economic power and the changes of mentality of the companies and of the audiences. All this has derived in a fierce war led by the big leaders who, with more than one century of tradition someones, have been object of sales or mergers, financial indispensable operations to be able to adapt to the new times. The aim of this article is to analyze the path of the great economic journalism, with special dedication to two fronts: one, to know how these neswspapers of elite are positioned in the network; other one, the dilemma between continuing being a journalism of quality, rigorous, cosmopolitan and expensive of supporting, or to change towards an ideological, gruesome journalism or amarillista that, since in other specialities, also has spread between the financial journalism
     
    Tradicionalmente, el periodismo económico internacional ha tenido en los grupos anglosajones Dow Jones (EE.UU.) y Pearson (Gran Bretaña), editores de The Wall Street y Financial Times respectivamente, sus grandes referentes mundiales. Sin embargo, el nuevo siglo ha traído enormes convulsiones al sector de las que no se han librado ni los periódicos de élite ni las grandes agencias especializadas en información económica como Reuters, Thomson o Bloomberg. A la batalla en Internet, se suman la expansión del poder informativo económico y los cambios de mentalidad tanto de las empresas como de las audiencias. Todo ello ha derivado en una guerra encarnizada, protagonizada por los grandes líderes que, con más de un siglo de tradición algunos, han sido objeto de ventas o fusiones, operaciones financieras imprescindibles para poder adaptarse a los nuevos tiempos. El objetivo de este artículo es analizar la trayectoria del gran periodismo económico, con especial dedicación a dos frentes: uno, conocer cómo se están posicionando estos periódicos de élite en la red; otro, la disyuntiva entre continuar siendo un periodismo de calidad, riguroso, cosmopolita y caro de mantener, o cambiar hacia un periodismo ideológico, truculento o amarillista que, como en otras especialidades, también se ha extendido entre el periodismo financiero.
    URI
    http://hdl.handle.net/10366/142443
    ISSN
    2172-9077
    Collections
    • Fonseca, 2011, Vol. 2 [4]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    La_supervivencia_del_gran_periodismo_fin.pdf
    Tamaño:
    885.7Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
     
    Universidad de Salamanca
    AVISO LEGAL Y POLÍTICA DE PRIVACIDAD
    2022 © UNIVERSIDAD DE SALAMANCA
     
    Universidad de Salamanca
    AVISO LEGAL Y POLÍTICA DE PRIVACIDAD
    2022 © UNIVERSIDAD DE SALAMANCA