Zur Kurzanzeige

dc.contributor.authorParedes Labra, Joaquín
dc.contributor.authorFreitas Cortina, Ada
dc.date.accessioned2020-06-23T11:25:54Z
dc.date.available2020-06-23T11:25:54Z
dc.date.issued2020-02-24
dc.identifier.citationTeoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 32 (2020)
dc.identifier.issn1138-9737
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10366/143490
dc.description.abstractIn the context of imposing the incorporation of digital technologies in schools, the pedagogical thinking of teachers still has disassociated from the application of educational technology. The purpose of this work is to analyze and understand how an apparently beneficial proposal, such as the use of educational technology in schools, has such a negative predicament among so many teachers. This is particularly evident in initial teacher training. From a narrative approach to the student experience, it is about identifying the kind of story that has been accompanied and popularly assigned to technology in schools, which prevents the implementation of an alternative narrative of the possibilities of a school with technology. The qualitative narrative research is launched by applying the focus group technique to educational activity, with groups of future education professionals, future teachers, and future educational technologists. Their imaginary of technology is recovered in the type of commercial film that makes them evoke the concept. Three techniques of this nature were performed in as many class groups during courses 18-19 and 19-20, with 73 students, both genres, from a Spanish university. In the analysis, four popular stories about educational technology are collected: humanist, machinist, scientist, and futurist. In the light of these stories that are embodied in various school imaginary, based on the tradition of the school itself and the university, a new humanist narrative that combines scientific and futuristic aspects is revealed, which could help rethink the possibilities of technologies within alternative education.
dc.description.abstractEn un contexto de imposición de la incorporación de tecnologías digitales en los centros educativos, el pensamiento pedagógico de los maestros todavía se presenta disociado de la aplicación de las tecnologías educativas. Este trabajo tiene el propósito de analizar y comprender cómo una propuesta aparentemente benéfica, como la de la utilización de la tecnología educativa en las escuelas, tiene un predicamento marcadamente negativo entre muchos docentes. Esto se pone de manifiesto particularmente en la formación inicial de los maestros. A partir de un enfoque narrativo de la experiencia de los estudiantes de la educación, se trata de identificar el tipo de relato con el que se ha acompañado y que se le ha asignado popularmente a la tecnología en las escuelas, que impide la puesta en marcha de una narración alternativa de las posibilidades de una escuela con tecnología. Una investigación narrativa de carácter cualitativo se pone en marcha aplicando la técnica de grupo focal a una acción educativa donde, junto a grupos de futuros profesionales de la educación, futuros maestros y tecnólogos educativos, se recuperan sus imaginarios de la tecnología en el tipo de película comercial que les hace evocar el concepto. Se realizaron tres técnicas de esta naturaleza en otros tantos grupos de clase durante los cursos 18-19 y 19-20 con un total de 73 estudiantes de ambos sexos de una universidad española. Mediante su análisis, se recogen cuatro relatos populares sobre la tecnología educativa: humanista, maquinista, cientifista y futurista. A la luz de estos relatos que se encarnan en diversos imaginarios escolares, basados en la tradición de la propia escuela y la universidad, se pone de manifiesto una nueva narrativa humanista que combina aspectos cientifistas y futuristas, que podría ayudar a repensar las posibilidades de las tecnologías dentro de una educación alternativa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamanca (España)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEducación
dc.subjectSocieada de la información
dc.subjectEducation
dc.subjectInformation society
dc.titleLas representaciones de los futuros profesores sobre los usos de la tecnología en la escuela. Un estudio narrativo
dc.title.alternativeThe representations of the future teachers on the uses of technology in school. A narrative study
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


Dateien zu dieser Ressource

Thumbnail

Das Dokument erscheint in:

Zur Kurzanzeige