Compartir
Titre
University Medialabs: New Learning Spaces for Educational Innovation
Autor(es)
Sujet
Educational innovation
Medialab
New methodologies
Collaborative work
Social innovation
New learning spaces
Clasificación UNESCO
5306.02 Innovación Tecnológica
5802.01 Educación de Adultos
Fecha de publicación
2021
Éditeur
North American Business Press
Citación
Almaraz-Menéndez, F., Martín-García, T., & López-Esteban, C. (2021). University Medialabs: New Learning Spaces for Educational Innovation. Journal of Strategic Innovation and Sustainability, 16(4). https://doi.org/10.33423/jsis.v16i4.4617
Resumen
Higher Education Institutions, like many other organizations, are facing pressure from the development of digital technologies as a push towards the digitization of their activities and towards a type of change that some describe as disruptive and that forces them to review their processes and structures. This article describes the case of the medialab of the University of Salamanca, MEDIALAB USAL, as an experience of new learning space in higher education. Its origin is explained from the experiences of citizen technology laboratories and experimental laboratories at the point of intersection between Art, Science and Technology. Its structure and working methods are explained, and its activities are illustrated through the description of four educational innovation projects based on different digital technologies: a mathematics didactics project using AppInventor, Wikipedia as a tool for knowledge generation, Arduino for innovation in the teaching of Fine Arts and a university Hackathon as an activity to introduce students to social and entrepreneurial innovation processes. [ES]Las Instituciones de Educación Superior, como muchas otras organizaciones, se enfrentan a la presión del desarrollo de las tecnologías digitales como un empuje hacia la digitalización de sus actividades y hacia un tipo de cambio que algunos califican de disruptivo y que les obliga a revisar sus procesos y estructuras. Este artículo describe el caso del medialab de la Universidad de Salamanca, MEDIALAB USAL, como una experiencia de nuevo espacio de aprendizaje en la educación superior. Se explica su origen a partir de las experiencias de laboratorios tecnológicos ciudadanos y laboratorios experimentales en el punto de intersección entre Arte, Ciencia y Tecnología. Se explica su estructura y métodos de trabajo, y se ilustran sus actividades a través de la descripción de cuatro proyectos de innovación educativa basados en diferentes tecnologías digitales: un proyecto de didáctica de las matemáticas utilizando AppInventor, Wikipedia como herramienta para la generación de conocimiento, Arduino para la innovación en la enseñanza de las Bellas Artes y un Hackathon universitario como actividad para introducir a los estudiantes en los procesos de innovación social y empresarial.
URI
ISSN
1718-2077
DOI
10.33423/jsis.v16i4.4617
Versión del editor
Aparece en las colecciones
Fichier(s) constituant ce document
Nombre:
Tamaño:
227.7Ko
Formato:
Adobe PDF
Descripción:
Almaraz-Menéndez, Martín-García y López-Esteban (2021)