Compartir
Título
Aprendizaje por descubrimiento: principios y aplicaciones inadecuadas
Autor(es)
Assunto
Education
Construcción intrapsíquica
Epistemología postpositivista
Proceso de resolución significativa de problemas
Comprobación de hipótesis
Productividad de los errores
Aprendizaje por descubrimiento
Concepciones mecanicistas del aprendizaje por descubrimiento
Concepción empirista del decubrimiento
Fecha de publicación
1993
Citación
Barrón Ruiz, A. (1993) Aprendizaje por descubrimiento: principios y aplicaciones inadecuadas. Enseñanza de las Ciencias, 11 (1), p. 3-11
Resumen
[EN]This article deals with a critical analysis of the practical applications of discovery learning. To this end, the principles on which we have reconstructed that theory of learning are used, according to a constructivist foundation of cognitive activity as a conjectural activity, mediated by sociocultural orientations. This article is based on previous research by the author (Barrón 1989, 1991a, 1991b). After defining and establishing the theoretical principles, the inadequate practical applications of discovery learning are examined, derived, in some cases, from an empiricist concept of discovery, and in others, from a acientific reductionism», «individualist», or «mechanistic» concepts of leaming by discovery.
URI
ISSN
0212-4521
Aparece en las colecciones
Arquivos deste item
Tamaño:
544.5Kb
Formato:
Adobe PDF