Compartir
Título
Subverting Genders and Sexualities: A Queer Approach to Orlando (1928) and Cloud Nine (1979)
Autor(es)
Director(es)
Materia
Woolf, Virginia
Orlando
Churchill, Caryl
Cloud Nine
Queer Theory
Feminism
Gender
Sex
Sexuality
Subversiveness
Heteronormativity
Gender Performativity
Identity
Time
Third Wave Feminism
Fecha de publicación
2018-02
Resumen
[EN]This essay is an attempt to prove that both Orlando (1928) and Cloud Nine (1979),
written by Virginia Woolf and Caryl Churchill respectively, can be considered pre-queer
feminist works that anticipate some of the most important ideas of Queer Studies years before the actual appearance of Queer Theory itself. After explaining some of the queer concepts explored by Michell Foucault and Judith Butler such as subversiveness, power relations and heteronormativity or gender performativity as an introduction to Queer Theory, I will analyse the most relevant characters in the works and their implications to prove that both authors question these contemporary notions in society, as well as subvert genders and sexualities in their literary works despite their obvious generational and style differences. Both authors use time as a political statement through their characters’ lives and leaps in time to show how individual bodies can be affected by the change in temporality. Their works suggest an anticipatory ideology that fully developed itself at the end of the twentieth century with the beginning of Third Wave Feminism, which promotes the liberation of the individual from society’s restrictions and culturally constructed oppressive categories. [ES]Este ensayo es un intento de demostrar que tanto Orlando (1928) como Cloud Nine
(1979), escritas por Virginia Woolf y Caryl Churchill respectivamente, pueden ser consideradas obras pre-queer feministas que anticipan algunas de las ideas más importantes de los Estudios Queer años antes de la aparición de la Teoría Queer en sí. Después de explicar algunos conceptos queer que exploran Michell Foucault y Judith Butler como subversión, relaciones de poder, heteronormatividad o performatividad de género como una breve introducción a la Teoría Queer, analizaré los personajes más relevantes de las obras y sus implicaciones para demostrar que ambas autoras cuestionan estas ideas contemporáneas en la sociedad, y para demostrar que, además, subvierten géneros y sexualidades en sus obras literarias a pesar de sus evidentes diferencias generacionales y estilísticas. Ambas autoras usan el tiempo como una declaración política a través de las vidas de sus personajes y los saltos temporales y demuestran cómo los cuerpos individuales se pueden ver afectados por el cambio de temporalidad. Sus obras sugieren una ideología anticipatoria que se desarrolló totalmente a finales del siglo veinte con el comienzo de la Tercera Ola feminista, que promueve la liberación del individuo de las restricciones de la sociedad y categorías opresivas construidas culturalmente.
Descripción
Trabajo de fin de Grado. Grado en Estudios Ingleses. Curso académico 2017-2018
URI
Colecciones