Compartir
Título
Deconstructing the Character of Hanna Schmitz in Stephen Daldry´s The Reader (2008): Literacy as a Vehicle towards Moral Awareness
Autor(es)
Director(es)
Materia
Hanna Schmitz
Post-World War II Germany
Literacy
Morality
Moral Responsibility
Moral Awareness
Redemption
Stephen Daldry
The Reader
Fecha de publicación
2018-07
Resumen
[EN] By writing this paper on Stephen Daldry´s The Reader (2008), I intend to demonstrate that literacy is overwhelmingly intertwined with moral consciousness. The female protagonist of this film, Hanna Schmitz, an old Nazi concentration camp guard, goes through a process of transition from illiteracy to literacy, and thus, from her prior ignorance to her moral awareness. After briefly summarising Post-World War II German morality as a resemblance to Hanna, I will focus on Hanna´s inner development. Her internal evolution is a clear reflection of her educational improvement. In other words, the achievement of her literate condition functions as a borderline between Hanna´s shame and moral responsibility. When analysing Hanna´s illiterate condition, her feeling of shame for her lack of reading skills comes to light. However, from the moment she gets immersed in reading, she acknowledges her moral responsibility in Nazi crimes.
[ES]
Al escribir este ensayo sobre El Lector (2008) de Stephen Daldry, intento demostrar que el alfabetismo está tremendamente entrelazado con la consciencia moral. La protagonista femenina de esta película, Hanna Schmitz, una antigua guardia de un campo de concentración, atraviesa un proceso de transición desde el analfabetismo hasta el alfabetismo, y por lo tanto, desde su previa ignorancia hasta su consciencia moral. Después de resumir brevemente la moralidad alemana de la postguerra como semejanza con Hanna, me centraré en el desarrollo interno de Hanna. Su evolución es un claro reflejo de su mejora educativa. Dicho con otras palabras, el alcance de su alfabetismo funciona como una línea divisoria entre la vergüenza de Hanna y su responsabilidad moral. Cuando se analiza su condición de iletrada, su sentimiento de vergüenza por su falta de competencia lectora sale a relucir. Sin embargo, a partir del momento en el que ella se sumerge en la lectura, reconoce su responsabilidad moral en los crímenes nazis.
Descripción
Trabajo de fin de Grado. Grado en Estudios Ingleses. Curso académico 2017-2018
URI
Colecciones